Error loading MacroEngine script (file: SlideshowParticipaties.cshtml)

Euro Media Group

Beneficial interest 22%
AvH Contact: Tom Bamelis
www.euromediagroup.com

Euro Media Group (EMG) is een leidende speler op de markt voor audiovisuele technische faciliteiten in Europa en is aanwezig in acht landen: Frankrijk, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg en Zwitserland. EMG treedt op als full-serviceprovider in haar markten.

Informatie uit het jaarverslag 2017

EMG beschikt over een groot aantal mobiele productiefaciliteiten en studio’s, maar biedt ook verschillende gespecialiseerde diensten aan zoals oplossingen voor externe productie, radiofrequentieoplossingen, slow motion en andere gespecialiseerde cameradiensten. EMG biedt daarnaast verschillende digitale oplossingen, waaronder tweedeschermapplicaties, grafische oplossingen en OTT-diensten.

2017 was een belangrijk en structurerend jaar voor EMG. De EBITDA van 55,0 miljoen euro was in lijn met 2016 (55,1 miljoen euro), een jaar waarin de groep profiteerde van haar zeer sterke aanwezigheid op Euro 2016 en de Olympische Zomerspelen in Brazilië. Het was daarentegen 44% hoger dan in 2015 (38,1 miljoen euro), het vorige jaar zonder grote internationale sportevenementen.

Deze evolutie is te verklaren door verschillende factoren. In 2017 stootte EMG haar studioactiviteiten in Frankrijk af in het kader van een verdere focus op de reorganisatie en winstgevendheid van de Franse activiteiten. In Frankrijk bleef EMG sterk gefocust op sport- en live-evenementen, terwijl de groep in andere landen al haar diensten bleef aanbieden. Daarnaast zette EMG in 2017 haar externe-groeistrategie voort met 4 overnames. Deze werden gerealiseerd in verschillende landen en marktsegmenten, met DB Video in België en Luxemburg (gericht op institutionele, zakelijke en live-evenementen), EBD in Italië en TV Data in België (beide gericht op grafische diensten) en OnRewind in Frankrijk (gericht op OTT-oplossingen). De overname van de bedrijven met ‘graphics’ en OTT-diensten heeft het digitale dienstenaanbod van EMG verder versterkt en aangevuld.

Nederland, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk lieten in 2017 groeicijfers optekenen in competitieve lokale markten. België bleef sterke financiële resultaten neerzetten. In 2017 richtte EMG in België een nieuwe structuur op, van waaruit een deel van de apparatuurverhuur aan de groepsmaatschappijen en die investeringen wordt gecentraliseerd. EMG streeft ernaar deze centrale activiteit verder uit te breiden om de bezettingsgraad van haar apparatuur te verhogen, met name door sterker te focussen op sportevenementen buiten de landsgrenzen van de groep en tegelijkertijd de totale behoefte aan investeringsuitgaven te optimaliseren.

Het nettoverlies van 4,4 miljoen euro in 2017 omvat 7,1 miljoen euro rentelasten op converteerbare obligaties. Exclusief deze rentelasten op converteerbare obligaties realiseerde de groep een positief nettoresultaat van 2,8 miljoen euro. Dat is het eerste dergelijk positieve nettoresultaat sinds 2009 in een jaar zonder grote internationale sportevenementen en onderstreept de positieve trend van EMG in 2017.

EMG blijft zich focussen op sport- en live-evenementen, de verdere ontwikkeling van een geïntegreerd dienstenaanbod en het maximaliseren van de toegevoegde waarde van niet-sport- en niet-live-activiteiten. In 2017 richtte EMG zich ook op meer gecentraliseerd beheer van haar gespecialiseerde diensten (RF en gespecialiseerde camera’s) en digitale diensten.

In februari 2018 kondigde EMG haar nieuwe managementstructuur met twee CEO’s aan: Patrick van den Berg, die in 2017 interim-CEO en CFO was, wordt mede-CEO naast François-Charles Bideaux, die in het verleden bij Canal+, HBS en TF1 heeft gewerkt en begin 2018 is overgestapt naar EMG. Voor 2018 verwacht EMG sterke resultaten, o.a. dankzij een belangrijke aanwezigheid op verschillende internationale sportevenementen waaronder de Olympische Winterspelen, het WK voetbal en de Aziatische Spelen. EMG zal ook profiteren van het feit dat de overnames van 2017 het hele jaar 2018 zullen bijdragen aan het resultaat. Daarnaast zal EMG haar strategie verder uitvoeren met focus op zowel autonome als externe groeimogelijkheden.

Open

Persberichten